Thursday, June 12, 2008

Hvorfor LAN?

Det er altid noget helt specielt når "nørder" samles til LAN der er en helt speciel stemning som man ikke finder andre steder, det er noget størstedelen af alle de gamere jeg kender elsker at deltage i.
Grundlæggende er vi jo en subkultur ligesom så mange andre subkulture vi holder af at dyrke vores interesse med ligesindede, at vores interesse så går ud på at udspille, skyde og besejre hinanden i den virtuelle verden, gør absolut ikke det sociale aspekt mindre.

Når man er samlet omkring et spil og der igennem interagere med hinanden i spillet, kommer man helt automatisk i kontakt med folk man ikke kendte i forvejen, om det er snak i imens man spiller eller man lige går over til hinanden efter spillet og diskutere spillets forløb, strategi eller bare for snakket lidt om løst og fast, og man kommer oftest hjem med en række nye bekendtskaber.


For mig er det specielt det sociale ved LAN's, som gør dem tiltalende, der er en enormt hyggelig, dog oftest også meget indforstået, omgangs tone, og alle virker imødekommende og oplagte på at dyrke den fælles interesse.

Man oplever dog slet ikke det samme på net-caféer, jeg vil sammenligne det lidt med det at dyrke sport i en forening/klub kontra det at gå i trænings center, i et trænings center virker det uhøfligt at tale til hinanden med mindre man kender hinanden i forvejen og det handler meget om den enkelte og den enkeltes bekendte, hvorimod i en idræts forening/klub går snakken ofte på kryds og tværs både om sporten og alverdens andre ting, det er lidt den samme forskel man oplever, om det så er til LAN med vennerne, et mindre lokalt LAN eller et støre LAN arrangement.

2 comments:

  1. Synes nu analogien er lidt anderledes. Kommer man i en træningscenter synes jeg tit der er ret hyggeligt. "Vi er dem, der træner" og selvom man måske ikke taler så meget, så er der plads til alle.

    På en netcafé oplever jeg, måske fordi jeg er noget ældre end gennemsnittet, at hvis man siger noget til nogle af de 16-årige, risikerer man at få bank!

    ReplyDelete
  2. Mja jeg er nu mere bange for at få nogen på hovedet af nogle "Brianer" i et trænings center hvis man kommer til at sige noget i deres retning.

    Det eneste tidspunkt jeg syntes at kunne huske at have snakket med nogle i trænings centre er hvis man kender dem eller man er på et specielt hold f.eks. Spinning. Men så igen er det jo heller ikke generelt så mange "Brian typer” som går til spinning efter min opfattelse.

    ReplyDelete